• Warsztaty w Paryżu 28.03 - 02.04.2011

• Dzień pierwszy- poniedziałek.

Spotykamy się na Międzynarodowym Dworcu Autobusowym .
          W tym roku jak zwykle jadą z nami osoby spoza naszej szkoły, m.in. nasi przyjaciele – uczniowie wraz z opiekunami ze Szkół przy ulicy Żniwnej i ulicy Samarzewskiego. Nasza wyprawa zapowiada się niezwykle komfortowo, nasz autokar ma dopiero 9 miesięcy, jest wygodny, a przede wszystkim przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Ruszamy w kierunku granicy. Pierwszy przystanek jeszcze po stronie polskiej, w Torzymiu jemy obiad. Jedziemy przez Niemcy, Holandię i Belgię, aby rano znaleźć się w Paryżu.

Dzień drugi- wtorek.

Jesteśmy w stolicy Francji i prosto z autokaru rozpoczynamy zwiedzanie. W tym dniu poruszamy się metrem, aby nasi niezawodni kierowcy mogli wypocząć. Podróżowanie francuskim metrem daje niezapomniane przeżycia, od razu wtapiamy się w różnojęzyczny tłum, możemy posłuchać melodyjnej francuskiej mowy, podziwiać grających na korytarzach artystów. Wysiadamy w dzielnicy łacińskiej w pobliżu Sorbony, jednej z najstarszych europejskich uczelni. Przed nią stoi pomnik Michała Montaigne'a, wielkiego francuskiego humanisty, pogłaskanie jego stopy zapewnia powrót w te strony. Idziemy w kierunku Panteonu, a stamtąd do Ogrodów Luksemburskich. Tutaj mamy przyjemny przystanek, na ławeczkach w słońcu grzejemy się jedząc i pijąc kawę, bądź zimne napoje. Przyroda znajduje się w pełnym rozkwicie, niektóre kwiaty już przekwitają. Z Ogrodów podążamy na wyspę La Cite i zatrzymujemy się przed Conciergerie, zwiedzamy Sainte Chapelle, która jest dziełem Ludwika IX. Cała budowla robi niesamowite wrażenie, gdyż jej górną kaplicę wypełnia kolor i światło, które wydobywa się z witraży, niemal zastępujących ściany. Kolejnym punktem naszego zwiedzania jest Katedra Notre Dame, słynna perła architektury gotyckiej powstała pomiędzy 1163 a 1330. Katedrę rozsławiła opowieść o Dzwonniku, niegdyś ją zamieszkującym. Podziwialiśmy tu piękne witraże i rozety, zwłaszcza rozetę północną, mieniącą się tysiącami barw, a także rzeźby, w tym Sąd Ostateczny na głównym portalu. Czas wolny wielu z nas przeznaczyło na "zwiedzanie" okolicznych sklepów. Po zakupach poszliśmy na obiadokolację. Najedzeni i pełni wrażeń z radością udaliśmy się do naszego autokaru, który zawiózł nas na nocleg do przepięknej miejscowości La Ferte sous Jauaree.

Dzień trzeci- środa

Po śniadaniu nasz wspaniały autokar wiezie nas ulicami Paryża na Cmentarz Pere Lachaise, największy i najsławniejszy cmentarz paryski, założony w 1804 w ogrodach przylegających do willi Mont-Louis, podarowanej przez Ludwika XIV swojemu spowiednikowi, Ojcu Lachaise. W tej nekropoli znajdujemy groby sławnych ludzi, w tym też Polaków. Najdłużej zatrzymujemy się przy grobie Fryderyka Chopina. Uczniowie naszej szkoły odgrywają przygotowane wcześniej wspólnie z naszą nauczycielką panią Beatą Adamską scenki pt.: "Chopin w Paryżu", a następnie składamy na jego grobie wiązankę biało-czerwonych kwiatów i zapalamy znicze. Stamtąd udajemy się na malowniczy Montmartre, dzielnicę artystów. Na wzgórzu stoi przepiękna eklektyczna Bazylika Sacre-Coeur, wybudowana jako wotum dziękczynne za ocalenie stolicy i zakończenie wojny francusko-pruskiej 1870 roku. Ze szczytu kopuły można oglądać panoramę Paryża i widok na tereny oddalone o 30 km. Następnie wędrujemy malowniczymi uliczkami Montmartru na Place du Tertre, który stanowi serce oraz centrum Montmartru, leżąc niedaleko bazyliki Sacré-Coeur. Na co dzień plac jest zapełniony licznymi artystami oraz tłumami turystów zwiedzających Montmartre. Place du Tertre jest znany jako kolebka skupiająca artystów sztuki modernistycznej. W XX wieku w okolicach placu mieszkało wielu znanych malarzy w tym m.in Pablo Picasso oraz Maurice Utrillo. Kolejnym punktem zwiedzania jest wielki Luwr. Podążając w jego kierunku z okien autokaru podziwiamy Plac Concorde i Ogrody Tuileries. Luwr ma ciekawą historię. Najstarsza część budowli pochodzi z XIII w., kiedy to król wybudował zamek obronny na prawym brzegu Sekwany. W XVI w. Katarzyna Medycejska wybudowała w pobliżu Pałac Tuileries, na miejscu starej cegielni i postanowiła połączyć go z Luwrem galerią ciągnącą się wzdłuż Sekwany. Pod koniec XVII w., gdy Ludwik XIV przeniósł siedzibę królewską do Wersalu w pałacu stworzono muzeum. W czasach Komuny Paryskiej Pałac Tuileries został spalony, a zachowała się tylko część należąca do Luwru. W latach 80. XX w. na dziedzińcu Luwru wybudowano wielką, szklaną piramidę, wpuszczającą światło do podziemnej hali wejściowej, z której rozchodzą się wejścia do sal muzealnych. Luwr należy do największych muzeów sztuki na świecie. Wśród najcenniejszych eksponatów wyróżniają się: Wenus z Milo, Mona Liza i Nike z Samotraki. Podczas zwiedzania Luwru młodzież nie rozstaje się ze swoimi angielskimi zeszytami ćwiczeń, w których mają wiele zadań do rozwiązania, oczywiście w języku angielskim. Syci wrażeń artystycznych udajemy się, jak co dzień w kierunku Centrum Pompidou, obok którego znajduje się restauracja, gdzie czeka nas obiadokolacja. Po posiłku idziemy w kierunku Ratusza, skąd zabiera nas autokar. Wieczorem na naszej kwaterze warsztaty językowe z podziałem na grupy- intermediate i upper-intermediate.

Dzień czwarty- czwartek.

Dzisiejszy dzień zaczynamy od zwiedzania Wersalu. Pałac królewski
          w Wersalu, na przedmieściach Paryża, uznawany jest za symbol monarchii absolutnej. Pałac projektowali architekci królewscy Louis Le Vau i Jules Hardouin-Mansart. Wnętrza urządzał Charles Le Brun, a André Le Nôtre zaprojektował ogrody. W 1682 pałac w Wersalu stał się oficjalną rezydencją króla Francji i przejął rolę stolicy kraju. Obecnie pałac jest odwiedzany przez około 10 milionów zwiedzających rocznie i stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Francji. Znajduje się w nim 700 pomieszczeń, z których 120 udostępnia się publiczności. W środkowej części wnętrza pałacu mieści się Muzeum Historyczne. Na zewnątrz znajduje się Park wersalski, który zajmuje obszar o powierzchni 800 ha. Znajduje się w nim ogród zaprojektowany przez André Le Nôtre'a o powierzchni 250 akrów, który jest uważany za pierwowzór ogrodu w stylu francuskim, ze względu na swe eleganckie rozplanowaniei dekoracje. Został zaprojektowany jako dopełnienie pałacu. Ogród powstał na geometrycznym planie, jednak nie można mówić o jego monotonii. U stóp centralnego tarasu w basenie Latony znajduje się arcydzieło Mary`ego ukazujące boginię. Park ten jest tak piękny, że poprosiliśmy o czas wolny, aby zrobić całą masę zdjęć. Z Wersalu autokar zawiózł nas pod Łuk Triumfalny. Jest to pomnik stojący na placu Charles'a de Gaulle'a w 8. Dzielnicy. Na łuku znajdują się 4 znaczne reliefy: Marsylianka, Triumf Napoleona, Obrona Francji przed koalicją 1814 i Pokój.  Pod Łukiem znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza, którego Płomień Pamięci jest symbolicznie rozpalany każdego wieczora oraz niewielkie muzeum poświęcone historii tego obiektu. Spod Łuku autokar przewiózł nas słynnymi Polami Elizejskimi do Pałacu Inwalidów.   Kolejnym punktem naszej eskapady była wieża Eiffla. Wieżę zbudowano specjalnie na paryską Wystawę Światową w 1889 r. Miała zademonstrować poziom wiedzy inżynierskiej i możliwości techniczne epoki, być symbolem ówczesnej potęgi gospodarczej i naukowo-technicznej Francji. Po 20 latach wieża miała być rozebrana. Gustaw Eiffel nie chciał do tego dopuścić. Postanowił przekazać ją nauce. Założył na wieży laboratorium aerodynamiczne, laboratorium meteorologiczne. Jednak dopiero udane eksperymenty z umieszczonym na szczycie wieży telegrafem (bez drutu) ocaliły wieżę i odstąpiono od jej demontażu. Ocalała budowla z czasem stała się największą atrakcją turystyczną Paryża, którą odwiedziło już ponad 200 milionów ludzi.  Z najwyższego trzeciego poziomu podziwiać można wspaniałą panoramę miasta. Z Wieży Eiffla udaliśmy się na obiadokolację, a po niej jeszcze jedna atrakcja- rejs statkiem po Sekwanie. Potem powrót na kwaterę i warsztaty językowe z podziałem na grupy, jak poprzedniego dnia.

Dzień piąty- piątek.

Pożegnaliśmy już Paryż, ale nie Francję. Tego dnia czekała nas jeszcze całodniowa wizyta w parku rozrywki Eurodisneyland. Kompleks ten został otwarty 12 kwietnia 1992 roku, a położony jest na przedmieściach Paryża w miejscowości Marne-la-Valee - 30 km na wschód. W bajkowej scenerii Parku Disneyland czekały na nas atrakcje z różnorodnych krain m. in. "Fantazja" - baśniowa kraina z zamkiem Śpiącej Królewny, "Pogranicze" - znane z westernów Dzikiego Zachodu, "Przygoda" - kraina poszukiwaczy skarbów i "Wynalazki" - świat technologii i przyszłości. Znaleźliśmy się w królestwie marzeń i najnowszej techniki, płyneliśmy gondolami w domu lalek z całego świata. Mogliśmy podróżować w czasie i przestrzeni z bohaterami filmów Walta Disneya. Największym powodzeniem cieszyły się zapierające dech kolejki górskie, a także wszędzie obecne karuzele. O godzinie 17 główną ulicą parku przejechała parada postaci z bajek. Po całym dniu pełnym atrakcji, zmęczeni, ale szczęśliwi wsiedliśmy do autokaru, aby udać się w drogę powrotną do Polski.

Dzień szósty – sobota

Jesteśmy w Polsce – ostatni przystanek naszej podróży, jemy śniadanie
          w Torzymiu. Godzina 14.00 – dworzec autobusowy w Poznaniu.

• Zespół Szkół nr 111 w Poznaniu
      • Dyrektor Renata Kaczmarek 509361862 Sekretariat Zespołu Szkół ul. Św. Jerzego 6/10 tel. 516188984
      • ul. 28 Czerwca 1956r. nr 135/147 61-545 Poznań Księgowość i płace: tel. 61 8310255 Poland